2 miljoen euro onderzoeksbudget van Wageningen UR voor ketens beschikbaar
1 februari 2024 – Het Marktprogramma VDP heeft onderzoeksbudget beschikbaar voor ketenconcepten die steun wensen bij het ontwikkelen van nieuwe concepten én deze willen vermarkten. Dit kunnen kennisvragen zijn om te komen tot een onderbouwde praktische aanpak voor zogenaamde doorbraakprojecten. Of projecten van branches om kansen in de markt te benutten. Beide dienen bij te dragen aan een hoger aandeel duurzamere dierlijke producten in de verschillende afzetkanalen.
Een aantal projecten is inmiddels gestart, een deel van het budget is inmiddels benut. Het Marktprogramma VDP roept ketenpartijen of brancheorganisaties op om met nieuwe ideeën en wensen te komen voor het ontwikkelen van nieuwe concepten of het oppakken van kennisvragen gericht op verbetering van natuur, milieu en dierenwelzijn of andere verduurzamingsaspecten.
Voorbeelden van onderzoeksprojecten die al lopen zijn Jumbo Supermarkten die als ‘first mover’ een pilot is gestart om vlees van varkens met krulstaarten op de markt te brengen en de branches Anevei en Nepluvi, die zijn gestart met de Inventarisatie carbon footprint voor kip en ei, om te komen tot een praktische en onderbouwde LCA methode voor pluimveevlees en eieren. Dit in navolging van de varkensvleesketens die samenwerken in CoViVa aan een praktische footprint voor varkensvlees. Meer voorbeelden zijn te vinden op onze website.
Nieuwe aanvragen zijn eenvoudig in te dienen bij ketenmanager Maurits Steverink van het Marktprogramma VDP via secretariaat@verduurzamingvoedsel.nl. De kosten van Wageningen UR worden gefinancierd, de eigen inzet en eventuele investeringen dienen de betrokken organisaties zelf te dragen.
Nieuwsbrief Marktprogramma VDP
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen van het Marktprogramma? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief via het inschrijfformulier op onze website!