Terugblik KetenKennisDialoog 4 juli Omzetontwikkeling keurmerken in retail

5 juli 2024 – Uit de Monitor Keurmerken Retail blijkt dat in 2023 in de supermarkt 25 procent van alle omzet in voeding en dranken een duurzamer keurmerk had, waar dat in 2022 nog 22,3 procent was. Terwijl de totale foodomzet in het afgelopen jaar met 9,5 procent, steeg de omzet van food met een keurmerk met 22 procent. Meer dan dubbel zo hard en dit is vooral te danken aan de vervanging van al het pluimveevlees (vers vlees en vleeswaren) door producten met een 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming, met een toename van bijna 500 miljoen euro.

Redenen genoeg om in een webinar meer aandacht te geven aan de omzetcijfers van duurzamere producten in de supermarkt en wat meer kennis te delen over de achtergronden. Op donderdag 4 juli werd deze digitale KetenKennisDialoog gehouden en ging Paul van de Ven van Circana dieper in op de ontwikkeling in de verschillende dierlijke productgroepen, het aandeel huismerken en A-merken en wat dit kan betekenen voor andere afzetkanalen, zoals foodservice.

Maurits Steverink, ketenmanager van Marktprogramma VDP, lichtte toe dat het Marktprogramma staat voor het vergroten van het marktaandeel dierlijke producten met bovenwettelijke duurzamere prestaties, niet meer, maar duurzamer. En hierbij zijn cijfers over de daadwerkelijke verkoop belangrijk voor een reëel beeld. “In het Marktprogramma werken ketenpartijen in dierlijke producten (vlees, zuivel en eieren) samen met de overheid aan de verduurzaming. Dat gebeurt voor verschillende afzetkanalen met ieder hun eigen dynamiek en vraag gestuurd. We maken gebruik van verschillende Regiegroepen, kunnen ondersteuning bieden met onderzoek van Wageningen UR en delen kennis in KetenKennisDialogen, zoals in deze, met een blik op de afzetmarkt.” Het is mogelijk om verder te lezen in het uitgebreide verslag van deze KKD.

Nieuwsbrief Marktprogramma VDP 
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen van het Marktprogramma? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief via het inschrijfformulier op onze website!