Consumenten kopen vooral in de supermarkt meer duurzaam voedsel

10 oktober 2023 – In 2022 zien we met name groei in duurzamere dierlijke producten. Consumenten zijn in 2022 meer gaan besteden aan duurzaam voedsel, zo blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2022, die Wageningen Economic Research (WEcR) in opdracht van het ministerie van LNV heeft opgesteld. Ten opzichte van 2021 was de groei in de supermarkt van bestedingen aan duurzaam voedsel met 10 procent hoger dan de groei van 6 procent in de totale uitgaven aan voedsel. In de foodservice was er met 52 procent meer omzet in duurzamer voedsel, wat eveneens meer was dan de totale groei van 43 procent. In speciaalzaken voor duurzame voeding nam de omzet juist af met 4 procent.

De drie afzetkanalen samen zorgden ervoor dat er met 10,8 miljard euro 13 procent meer aan duurzaam voedsel werd uitgegeven, terwijl de totale bestedingen aan voedsel 58,5 miljard euro waren, een groei van 15 procent. Het aandeel duurzaam voedsel in de totale voedselbestedingen is ten opzichte van 2021 in 2022 afgenomen van 19 naar 18 procent. Het grootste keurmerk in de gezamenlijke verkoopkanalen is het Beter Leven keurmerk, waaraan consumenten in 2022 3,8 miljard euro uitgaven, een toename van 16 procent vergeleken met 2021.

De groei van de bestedingen aan duurzaam voedsel in de supermarkten komt met name door de productgroep vlees en vleeswaren, die voor keurmerken een stijging van 43 procent in 2021 naar 47 procent in 2022 liet zien. Dit is vooral te danken aan de sterke groei in de omzet van pluimveevlees en -vleeswaren met het Beter Leven Keurmerk. In het retailkanaal groeide het duurzame aandeel binnen de productgroep eieren van 81 naar 84 procent en binnen de productgroep vis van 79 naar 81 procent.

Monitor Keurmerken Retail
De groei van duurzamer producten in de supermarkt zet ook door in 2023, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau Circana. De groei in de eerste helft van 2023 is in de supermarkt nog gunstiger verlopen voor voedsel met een keurmerk. De omzet aan duurzaam voedsel groeide met 22,8 procent, terwijl de algehele voedselomzet met 10,9 procent toenam. Dit komt vooral door de stijging van producten met het Beter Leven Keurmerk met 34 procent, wat met name te danken is aan een toename van pluimveevlees en -vleeswaren met het 1 ster Beter Leven Keurmerk. Ook biologisch laat een stijging met 8,3 procent zien, maar dit is wat lager dan het marktgemiddelde.

Nieuwsbrief Marktprogramma VDP 
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen van het Marktprogramma? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief via het inschrijfformulier op onze website!