Uniforme rapportage essentieel voor verduurzaming foodservice

6 mei 2025 – Cateraars en hun opdrachtgevers hebben behoefte aan eenduidige afspraken over de rapportage en dataverzameling over duurzaamheidsdata van voedingsmiddelen. Daarmee kunnen ze producten en aanbieders beter beoordelen en vergelijken. En dat is nodig om het aandeel duurzame producten in dit afzetkanaal te vergroten.

Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen Social and Economic Research (WSER), op verzoek van het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP) en zijn partners, waaronder brancheorganisatie Veneca.

Een eenduidige rapportage is nodig voor betere offertetrajecten en aanbestedingen. Zonder duidelijke criteria en mogelijkheden tot een eerlijke vergelijking, bestaat de kans dat de meest belovende offerte en lagere prijs de voorkeur krijgt zonder dat goed te controleren is of de organisatie haar beloften waar kan maken. In de huidige situatie zijn er voor de rapportage geen uniforme afspraken over verzamelen, gebruik en borging van data. Elke foodservice-organisatie doet het op een eigen manier, variërend van geavanceerde datasystemen tot eenvoudige Excel-lijsten.

Het rapport brengt in kaart waar de sector behoefte aan heeft en verkent ook wat nodig is om te komen tot een uniforme en betrouwbare rapportage en afspraken over het gebruik ervan.

Afzetkanaal foodservice
De problematiek komt niet alleen voor bij cateraars, maar speelt in het hele afzetkanaal foodservice. Daaronder vallen verschillende sectoren voor voedselconsumptie buitenshuis, waaronder catering, horeca en de recreatiesector. In deze bedrijfstakken is nog veel te winnen voor duurzamere producten. Het aandeel in de verkopen bedraagt gemiddeld slechts 7% procent, veel lager dan de 25% procent in supermarkten.

Het rapport van WSER focust zich op de (contract)cateraars. Deze hebben een interessante voortrekkersrol binnen de foodservice. Enerzijds omdat contractcateraars overheden en grote organisaties en bedrijven als opdrachtgever hebben. Deze partijen hebben vaak een eigen duurzaamheidsstrategie en hebben daarom behoefte aan duurzamere leveranciers. Anderzijds zorgt een grotere vraag van cateraars voor een betere zichtbaarheid van duurzame producten en dat heeft – onder andere via de groothandel – effect op andere foodservice-sectoren.

Download-pagina
Het rapport is te downloaden vanaf de pagina met publicaties van onderzoeksprojecten die zijn geïnitieerd door het marktprogramma, onderdeel van de website van Wageningen UR.

Nieuwsbrief Marktprogramma VDP 
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen van het Marktprogramma? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief via het inschrijfformulier op onze website!

Terug naar overzicht Marktprogramma nieuws
Scroll naar boven