Omzet duurzamere keurmerken stabiel in 2024

8 mei 2025 – De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana toont aan dat de omzet van producten met keurmerken in 2024 stabiel is gebleven. In 2024 groeide de omzet van producten met keurmerken met 2,8%, terwijl de totale foodomzet met 3% toenam. Het marktaandeel van producten met keurmerken bleef stabiel rond 25%.

Het biologisch keurmerk vertoonde de hoogste groei met 7,9%, gevolgd door het Beter Leven keurmerk met 2,9%. Zowel ASC & MSC voor vis en Beter Leven keurmerk voor vlees (varken, kip) en eieren zorgen inmiddels voor een hoog aandeel in hun productgroepen. De gehele productgroep eieren heeft een hoog omzet aandeel van 86,7%. Binnen de andere productgroepen zijn er nog hogere omzetaandelen van de keurmerken zoals in de groep diepvriesvis en vleesconserven, elk met 98% omzetaandeel, thee met 94%, vers pluimveevlees met 93% en vers varkensvlees met 90% omzetaandeel.

De Monitor Keurmerken Retail 2024 laat zien dat de omzet van producten met keurmerken stabiel blijft en in lijn is met de totale marktgroei. Het biologisch keurmerk en het Beter Leven keurmerk blijven belangrijke spelers in de markt, terwijl er ruimte is voor groei in andere productgroepen zoals AGF, vleeswaren, zuivel en pet food. De toevoeging van het keurmerk Beter Voor Boer en Natuur in 2025 zal naar verwachting het omzetaandeel van keurmerken binnen huismerken verder verhogen. Meer weten? Lees dan het persbericht en het uitgebreide rapport.

Nieuwsbrief Marktprogramma VDP 
Wilt u op de hoogte blijven van nieuws, activiteiten en ontwikkelingen van het marktprogramma? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief via het inschrijfformulier op onze website!

Terug naar overzicht Marktprogramma nieuws
Scroll naar boven