Onderzoek: zijn keurmerken gewenst in bedrijfsrestaurant?

Eet smakelijk! Wilt u er een keurmerk bij?

Mosterd bij de kroket? Wit of bruin brood voor de tosti? Goede cateraars willen weten wat hun gasten wensen. Maar hoe zit dat met de behoefte aan keurmerken? Zijn de gasten geïnteresseerd in hoe duurzaam of diervriendelijk de ingrediënten van hun lunch zijn geproduceerd? Die vragen staan centraal in een onderzoek van Wageningen Social Economic Research (WSER) dat de komende maanden wordt uitgevoerd met steun van het Marktprogramma VDP.

In bedrijfscatering is het zichtbare aanbod van duurzamer of diervriendelijker geproduceerde maaltijdcomponenten met keurmerken nog zeer beperkt. In supermarkten is het marktaandeel veel groter. Dat komt doordat winkels op verpakte producten de keurmerken kunnen laten zien en consumenten daardoor gemakkelijker kunnen kiezen. In een bedrijfsrestaurant is het veel moeilijker die logo’s in beeld te brengen, want gecertificeerde producten worden verwerkt in een gerecht. De zichtbaarheid is dus minder, terwijl het gebruik van gecertificeerde producten wel een hogere inkoopprijs en certificeringskosten met zich meebrengt.

Waardering voor keurmerken
Mogelijk kan een andere manier van certificeren uitkomst bieden: inkoopcertificering. Daarbij worden afspraken vastgelegd voor de inkoop van een hele productcategorie. De keurmerken zijn dan weliswaar niet zichtbaar bij een gerecht, maar kunnen wel genoemd worden in de algemene communicatie van het restaurant en in jaarverslagen. Deze manier maakt het toezicht op het gebruik van keurmerken een stuk eenvoudiger en dat beperkt de administratieve lasten voor de uitbater van het restaurant.

Daarbij blijft de vraag: wat willen de gasten? Daar richt het onderzoek van WSER zich op. Waarderen de restaurantbezoekers het gebruik van keurmerken? Hoe willen ze geïnformeerd worden?

Met de onderzoeksresultaten krijgen cateraars en hun opdrachtgevers meer inzicht in hoe belangrijk keurmerken zijn voor het restaurant. Bezorgen ze de cateraar meer omzet? Dragen ze bij aan het imago van de opdrachtgever? Voor keurmerkhouders levert het onderzoek naar verwachting relevante informatie over de manier waarop cateringlocaties kunnen worden gecertificeerd. Dat helpt deze organisaties bij het vergroten van hun bereik in de foodservice-markt.
In het onderzoek ligt de nadruk op keurmerken voor vlees (Beter Leven keurmerk) en vis (ASC en MSC). Daarnaast is er aandacht voor gecertificeerde AGF (Bio, PlanetProof e.d.) en keurmerken voor koffie, thee en cacao (Fair Trade, UTZ, e.d.).

Onderzoek in restaurants
Het project start dit najaar met een rondetafelgesprek voor de leden van Veneca, om de ervaringen, wensen en knelpunten rond keurmerken te inventariseren. De resultaten hiervan worden gebruikt in de volgende fase: een onderzoek in een aantal bedrijfsrestaurants waar de gasten worden bevraagd. Het project wordt afgesloten met een bijeenkomst, naar verwachting in het voorjaar van 2026.

Onderzoekers zijn Hans Dagevos (projectleiding) en Victor Immink van Wageningen Social Economic Research. Leden van de werkgroep Duurzamer Dierlijk in Foodservice vormen de begeleidingsgroep.


Terug naar overzicht Marktprogramma nieuws
Scroll naar boven