Alliantie Verduurzaming Voedsel verwacht in het nieuwe jaar een verdere toename aan duurzaamheidsinitiatieven van bedrijven in de agrifood-sector

Het nieuwe jaar is meteen al goed begonnen met de aankondiging van de supermarkten om alleen nog kippenvlees te verkopen van kippen met extra dierenwelzijn. De kippen hebben meer ruimte, groeien langzamer en zijn minder kwetsbaar. De Alliantie juicht het toe dat supermarkten het initiatief nemen en transparant zijn in hun keuze om dierenwelzijn te verbeteren. Want meer aandacht voor dierenwelzijn heeft ook een grotere impact op de milieu footprint. Diervriendelijker gehouden dieren gebruiken namelijk meer ruimte en meer voedsel per kg product en stoten daarmee ook meer broeikasgassen uit.

Naar het volgende level; duurzamere vleeswaren en snacks is next

De Alliantie Verduurzaming Voedsel stelt zich ten doel dat al het voedsel dat via supermarkten, horeca of catering aan de Nederlandse consument wordt aangeboden steeds duurzamer wordt geproduceerd en gedistribueerd aan de hand van de negen verduurzamingsthema’s. Verduurzaming van de vleesketen is een speerpunt voor de Alliantie, naast die van groente en fruit. Op 29 februari zullen bedrijven in aanwezigheid van staatssecretaris Van Dam hun ambities uitspreken en verdere stappen kenbaar maken.

Voorzitter Aalt Dijkhuizen: ‘De Alliantie is er voor om bedrijven te stimuleren en te faciliteren om verder te verduurzamen, bij voorkeur daar waar de meeste duurzaamheidsimpact is te realiseren. Voor vlees zetten we in op het verder stimuleren van de zogenoemde vierkantsverwaarding van duurzamer gehouden dieren, zodat we het niet alleen van de kipfilet en karbonades moeten hebben. Anders kan het niet uit. Vandaar de aandacht voor vleeswaren en snacks. Maar de focus ligt bijvoorbeeld ook op verantwoord geproduceerde eiwitgewassen voor veevoeder. We zetten wat betreft de verduurzaming van de vleesketen dus in op meerdere fronten’.

Gerelateerde thema's: